Intermittent fasting

OP HET JUISTE MOMENT ETEN

Belangrijk bij het resetten van je verbranding is dat je lichaam weer sneller en gemakkelijker schakelt tussen glucose- en vet-verbranding (de reset). Dit wordt o.a. ondersteund door intermittent fasting, je eet alleen maar van 12:00 tot 20:00 uur. Werk je ‘s nachts of moet je heel vroeg op dan kun je deze tijden in overleg met je coach een beetje verschuiven. Het belangrijkste is dat je elke dag 16 uur niets eet, maar wel goed drinkt (koffie, thee, water).

gezond-gewicht-beauty-en-gewicht

 

 WAT IS INTERMITTENT FASTING?

Intermittent fasten of periodiek vasten bestaat al en paar jaar en wordt steeds populairder. In de zomer van 2018 is ook de effectiviteit van deze nieuwe manier van afslanken bewezen in meerdere internationale onderzoeken. En niet door de minsten! Het beste bewijs zie je in je eigen omgeving, steeds meer mensen verliezen hun overgewicht en blijven slank. Intermittent fasten (periodiek vasten) is geen dieet maar een manier van maaltijden plannen, een soort lifestyle met veel gezondheidsvoordelen, vooral afvallen!

Vasten is niet eten maar wel drinken, “intermittent” betekent afwisselend, dus een periode eten en een periode vasten. Die eet-periode, het eat-window, wordt ook wel “feasten” genoemd.

Als je je voeding aanpast, dus minder caloriën gebruikt, de juiste verhouding macronutriënten (vet – eitwit – koolhydraten – water – vezels) en je lifestyle beter inricht geloof jij ook dat deze aanpak leidt tot gewichtsverlies. Hier vind je meer uitleg over het effect van intermittent fastig op jouw metabolisme, je gewicht en lichaamssamenstelling. Intermittent fasting helpt om af te vallen, om vet te verbranden en om je langer jong te voelen. Alleen door je eet-tijd aan te passen val je al af, als je ook je voeding optimaliseert door raw food te gebruiken en 800 tot 1200 calorieën per dag te gebruiken verbeteren de effecten en blijven de effecten langer merkbaar.

 

WAAROM WERKT INTERMITTENT FASTING?

Het belangrijkste effect; je lichaam wordt weer gevoeliger voor insuline en leert weer gemakkelijker en sneller te switchen tussen vet-verbranding en glucose-verbranding. Het lichaam heeft een voorkeur om glucose te verbranden voor energie. Dit proces is gemakkelijker als vetten verbranden of om energie te maken van eiwitten. Als je bij elke maaltijd en ook tussendoor koolhydraten gebruikt blijf je continu in de glucose-verbranding. Vet uit je voeding en overtollige koolhydraten worden opgeslagen als lichaamsvet. Als je deze voorraden niet aanspreekt door bijvoorbeeld sport dan wordt je dikker en dikker.

Tijdens 16 uur vasten per dag krijg je geen koolhydraten en maak je je voorraad opgeslagen koolhydraten (glucose) eerst op. Je hebt een voorraad glucose in je bloed (2 theelepels “suiker”), je spieren en je lever (450 gram “suiker”). Als de glucose op is gaat je lichaam intern op zoek naar energie en begint het vet te verbranden en begint de recycling van oude en beschadigde cellen (autofagie). Gemiddeld is de voorraad glucose na 6 tot 24 uur op. Met vasten doorbreek je onderstaand proces.

insuline gevoeligheid vetverbranding glucoseverbranding

Als je je eerste maaltijd vooral uit proteïnen bereid verleng je de periode waarin je geen koolhydraten eet en dus de tijd dat je lichaam vet verbrandt. Die proteïnen verzadigen goed en proteïnen zijn belangrijke bouwstoffen o.a. voor je spieren. In geval van nood maakt je lijf van proteïnen ook weer glucose omdat je koolhydraten nodig hebt om die proteïnen te verbranden. Daarom bevat Juvo proteïnen ook wat koolhydraten uit een serie kleurrijke bessen.

Vasten en afvallen leidt NIET tot afname van spiermassa, je lichaam “eet niet zijn eigen spieren op”.

Eerst wordt al het vet verbrandt en pas daarna spierweefsel!.

 

Waarom voor ons

  • Wij alleen werken met hoogwaardige cosmetische producten
  • Hebben jarenlange ervaring met gezicht behandelingen en liefde voor het vak.
  • Aantrekkelijke prijzen en regelmatige acties

Bekijk Tarieven